Assalamualaikum.
Alhamdulillah yaa. Ayat pembukaan baca dah sejuk je suasana. Giteww. Hihi' apa khabar semua? Setelah sekian lama tak update blog. Dekat 2 bulan jugak laa kan. Salahkan stase anak. Dah la busy sentiasa takde masa nak update. Cewahh pandai je nak salahkan orang lain kan.
Ish sakit hati jugak laa update blog pakai Ipod ni #tetiba
Macam mana cita-cita dan impian angan-angan menjadi Paediatrician? Wahh sesuatu sangat. Setelah 10 minggu menjalani hidup sebagai seorang dokter muda (prett dokter muda) membuatkan aku lebih membuka mata, bermuhasabah diri menginsafi segala yang ditentukan. Ilahi itu ada perancangan sebaik-baiknya.
Haa start dah nak merepek setiap kali ada kesempatan. Haha' tapi secara jujur mulalah terasa apa yang kita suka tak semestinya terbaik buat kita, dan sesuatu yang kita tak suka tak semestinya yang buruk buat kita.
Stase anak bukan stase yang aku rasakan best. Best lagi stase bedah. Atau sebab bila kita terlalu berharap, bila ianya kurang dari expectation kita alan menjadi terlalu kevewa? Giler sedih post kali ni pasal patah hati. Kihkih.
Okay post yang sekian lama tak update ni kita lanjutkan dengan cerita suasana stase anak di Muntilan, stase luar kota yang Fikri Diva cakap best. Padahal stressor paling tinggi choi. Bila semua orang kat stase lain santai menyantai happy go lucky bersama baby chomel, kitorang semua berduka.
First impression pasal dr. J , wow sexy. Tinggi lampai rambut lurus bawah bahu, brunette, chinese lagi. Tapi bila dah lama kenal, perghh setiap perkataan yang di omong nya itu berbau bisa berduri yang mematahkan hati dan perasaan. Amboi.
Masa diskusi pertama kali dengan dia, aku mula rasa tertarik dengan cara dia berfikir. Lain daripada yang lain. Dia cuba mengajak kita untuk berfikir dengan cara yang logik, dan dengan basic yang kukuh pasti walau dengan setiap masalah dan scenario apa pun kita pasti boleh mengatasinya.
Dr.J begitu lantang bersuara. Itu yang membuatkan dia sama ada disukai atau dibenci. Namun bagi dia, oh tidak menjadi masalah.
Semakin hari semangat untuk belajar dan berusaha gigih menjadi semakin berat. Aku mula merasakan apa yang cuba ditonjolkan dan diinspirasikan oleh dr.J menjadi semakin tidak boleh diterima oleh akal dan minda aku. Proses pembelajaran menjadi semakin tertekan. Setiap kali menantikan waktu visite dia aku menjadi cemas. Setiap kali ada diskusi, aku merasakan semakin berat dan tertekan.
Bukan hanya kerana ilmu yang ada sangat sedikit untuk berdebat dengan dia, namun lebih kepada sikap ego dr.J yang aku rasakan begitu keras untuk aku hadam. Dia seolah-olah menjadikan aku takut untuk berpendapat dan takkan ada peluang untuk orang bodoh yang mahu berpendapat, akan dia ajar secukupnya.
Menjadi lebih stress bila kita tahu yang dia sudah mula pilih kasih.
Kita berusaha untuk lakukan setiap kegiatan sebaik mungkin. Refkas, presentasi even diskusi. Aku takdelah berkira kalau nilai aku sikit ke hape, tapi stress beb. Stress bila kau taip tulis semua refkas dan presentasi yang kau buat dapat nilai 8.8 tapi bila anak emas just tunjuk journal yang dia highlight lepas tu oh ini dok, oh itu dok dapat nilai 9.5, dan aku macam wtf?
Aku tak kesah sangat la kan dengan nilai ni, yang penting lulus. Tapi sakit hati dan kecewa bila minicex akhir kau dia tanya macam nak kena makan, siap dia tanya etiology, pathofisiology, masa inkubasi, tanda gejala, sign symptoms, treatment dan management yang diskusinya dekat 30 minit dapat 88, anak emas dia just tanya "kompetensi awak sampai brapa?" "oh hanya merujuk dok." "oh yaa usah kalau gitu" sambil gelak2 dapat 91 dan aku macam wtf?
Ish tak baik kan kutuk2 kat sini. Harap2 dia tak baca blog ni. Kalau tak mati. Tapi aku cool je laa. Takde laa seteruk yon. Kan yon kan? Hihi' nak cerita lebih pedas korang suruhlah dia update pulak. Ke dah? Ntah aku dah lama tak usha blog orang lain.
Okay sampai di sini saja. Penat tau mengutuk ni. Tak baik kan. Tak larat nak update dgn penuh perasaan sebab sekarang takde perasaan pun. Kan stase Jiwa. Cewahh.
Dah laa. Yon dah ajak balik. Jom laa kita menikmati hidup. Kita lupakan sejarah lama. Preeet!
Assalamualaikum.
dan Yogyakarta.
Yeah. Akhirnya, InsyAllah termakbul doa emak abah dirumah yang menantikan kepulangan anaknya. Cewah. Mestilah excited nak balik sebab kurang lebih, urm hampir setahun tak balik malaysia terchenta. Pergh ayat nak gedik jer.
Selepas penat lelah membaca dan tidur dan membaca dan makan dan membaca untuk ujian lisan, praktek dan tulis, maka hari ini (merangkap semalam) dah pun selesai dengan jayanya. Petua nenek moyang (kakak2 stase) sangat berguna untuk keberlangsungan hidup di stase ini. Dan semestinya ialah teknik menjawab soalan tulis lah kan.
| ~:> |
Secara keseluruhan takdelah best mana. best lagi Bedah kan? So something. Sekarang dah boleh coreng Anesthesi sebagai bukan pilihan masa depan. Tak kesah la orang cakap Anesthesi merupakan top 3 dokter terkaya dunia. Eh eh memandai je aku kan. Tapi disebabkan kerja dia agak boring dan penat giler (penat giler sebab kena tunggu operation selesai dan lenguh tangan bagging lepas tu kena cubit-cubit pasien sampai dia bangun kalau tak arghh tak boleh balik Teehee), maka ianya tidak termasuk dalam pilihan hidup.
Dah laa stase ni sendiri memberikan kesan negatif dalam diri. Masuk je stase ni hormon terus jadi tak stabil sebab residen dia over dan gedik dan menyampah aku. Haa mula la tu nak emo. Tapi sebahagian je laa. Sebahagian tu laa yang menyebabkan aku rasa macam terus tak suka Anestesi. Haa gitew.
Takpelah. Kita abaikan Stase yang dah lepas ni. Kita kena terus maju ke depan dan menganggap kenangan serta pengalaman akan mengajar kita untuk terus berusaha gigih di masa hadapan. Haa haa. Excited la ni nak masuk Anak. Boleh cubit pipi gigit hidung kan?
Tapi buat masa ni, HELLO MALAYSIA! HELLO NASI BERIANI!
Macam-macam yang berlaku sejak kebelakangan ini. Lebih kepada perkara yang negatif berbanding positif. Walau se-positif thinking mana pun aku cuba dan berusaha, se-negatif itulah perkara itu berlaku. Semacam suatu magnet yang sama kutub, sekuat mana kita rapatkan dia, sekuat itu dia akan menolak.
Secara jujur, aku lebih percaya kepada first impression. Tergantung kepada individu itu sendiri, atau perkara itu sendiri, first impression akan kekal lama. Ia akan kekal di hati, dan fikiran aku sehinggakan first impression itu yang akan menghukum dan menghakimi. Ianya akan menjadi dua perkara, sama ada baik mahupun buruk. Jika first impression itu adalah perkara positif, baiknya ia akan kekal sebagai positif. Tapi kalau ianya perkara negatif, buruknya ia akan kekal sebagai negatif.
Sampailah kepada perkara seterusnya, iaitu second impression. Selalunya, second impression akan hadir apabila kita sudahpun menilai sesuatu melalui first impression tadi. Namun second impression ada untung ruginya juga. Yang untungnya ialah apabila first impression tadi merupakan perkara negatif, dan second impression merupakan perkara positif, ianya akan menjadi sesuatu yang baik. Tetapi yang ruginya ialah apabila first impression merupakan perkara positif, tetapi second impression merupakan perkara negatif, ianya akan menjadi sesuatu yang buruk dan merugikan.
Kerana kita tahu, second impression akan kekal lebih lama daripada first impression tadi.
Lepas tu semua orang blur dan konfius dah ape kebenda laa aku merepek ni -.-

