Mak menang lagi

Salam.

Mak : Betul ke tak jadi balik?
Aku : Entah lah, tunggu semua selesai baru balik. Lagipun ramai yang tak balik.
Mak: Kalau ada cuti, balik jer la. Nanti entah bila la nak balik lagi.

Urm, Semua urusan dah selesai. Exam semua dah ambil, remed semua dah perabis duit simpanan masa depan, thesis dan siap dibukukan selepas berdoa kedai photostat tu tak terbakar, surat bebas perpustakaan dan alatan pun dah selamat dibebaskan dambil mernderma walaupun tak pernah pergi nak jejakkan kaki. Tapi yang tak puas hati, nak pergi library pun kena bayar parking. Memang saje jer nak suruh pelajar jangan datang library dan perabiskan cecair freon pendingin hawa dia.

Yang tak selesai selesai sampai sekarang ialah kerenah birokrasi yang ada di Kampus Kedokteran Umum UGM. Sejak peristiwa nak balik Hari Raya tahun 2007 (cuti pertama) sampai la ni nak cuti sebelum clinical tak selesai lagi. Entah bila depa nak berubah. Mungkin nak kena jadikan kisah Egypt sebagai panduan hidup mahasiswa kedokteran kat sini kot baru nak buat kerja. Buat kerja dengan profesional.

Untuk membuat perancangan sebulan kehadapan pun bagai mengharapkan salji turun di Jogja. Menghampiri mustahil, dan hanya mampu berdoa dan bertawakal supaya dengan kuasa Tuhan yang dapat merubahnya. Wahh begitu dasyat sekali kesengalan pihak pengurusan ni kan? Nak kata tak buat kerja, buat kerja. Asyik meeting ke kerja dia, sampai bila orang tanya, eh bila tarikh nak keluar? Jawapannya, nanti belum pasti sebab tengah meeting lagi.

Amboi, rajin betul kau bekerja kan? Nak buat meeting sentiasa. Tapi hasilnya habuk pun takde.

Mak : Habis cuti buat apa tu?
Aku : Tak buat pape. Makan tidur jer.
Mak : Baik balik je kalau macam tu.
Aku : Alaaa, kalau balik kena buat kerja.
Mak : Yelaa, kesian abah buat kerja sorang2.

Masa untuk membuat persiapan mental dan fizikal sebelum melangkah ke alam pembulian (baca: ko-as) terbazir dengan perkara yang berfaedah. Amboi, rasa macam sangat bersyukur sebab akhirnya sudien dah kembali ke pangkal jalan. :')

Pertemuan dan pengenalan yang singkat, bekerjasama dan membantu dalam satu produksi, sepertinya menjadikan hidup ini lebih dihargai. Ya, mungkin kedengaran macam 'Kau memang poyo dan perzen bagus' tapi 'Ada aku kesah?' Bila lagi nak pakai make up dan jual muka depan kamera kan? Maksud aku, bila lagi nak cari pengalaman dan berkecimpung dalam dunia perfileman kan?

Hah, kan aku dah cakap sudien tu poyo dan perzen bagus. Kau tak percaya...


Semoga segala ilmu dan pengalaman ini menjadikan aku lebih memahami dan menghormati perbezaan manusia dan perjalanan hidup mereka.

Perkenalkan, teman baru saya, AVIKOM.

Aku : Mak, tiket dah mahal ni.
Mak : Berapa?
Aku : Dekat rm6oo jugak
Mak : Takpelah. Mak belanja

Okay, masa untuk persiapan mental dan fizikal untuk membuat kerja2 rumah seperti melipat baju, sapu sampah dan menjadi mas ojek mengambil dan menghantar kimie ke sekolah.