Karma

Segala kebaikan, walau sebesar zarah, akan dibalas dengan kebaikan. Dan segala kejahatan, walau sebesar zarah, akan dibalas dengan kebaikan.

Prinsip hidup seperti roda masih wujud. Ada masa kita di atas, ada masa kita di bawah. Namun, seberapa tinggi kita di atas dan seberapa dalam kita di bawah masih menjadi penilaian yang subjektif. Tergantung kepada persepsi dan penilaian kita dan lingkungan untuk menterjemahkan konsep roda itu sendiri.

Namun, apabila kita kembali kepada konsep karma, atau seumpamanya yang di anggap orang baik di balas baik, orang jahat dibalas jahat, setiap titik noktah tidak akan menjadi penghujung bagi setiap balasan. Macam contoh, kalau kau rasa beban dan dugaan yang ditimpakan Tuhan kepada kau pada hari ini begitu perit dan beban yang teramat sangat, semat di hati itu adalah balasan seberapa besar kesalahan yang mungkin (mungkin) dulu kau lakukan tapi masih belum terbalas. Atau mungkin, seberapa kecil tetapi dihimpinkan dan dibalas sekali gus. Atau mungkin itu balasan untuk kesalahan kau di masa yang akan datang dan diberikan di awal. 

Kalau ikut teori kepala hotak aku yang tengah biol sekarang ni, agak2 berapa ratus kilogram dosa yang dah aku buat, akan aku buat atau yang tengah aku buat sekarang ni?

One Response so far.

  1. al-zalzalah =) surah ni bagus dibuat amalan.

    SELAMAT HARI RAYA.MAAF ZAHIR BATIN!