Percaya

$.. Dengan nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani ..$

Assalamualaikum, salam sejahtera.

Saya percaya, anda percaya. Percaya dan mengakui bahawa Tiada tuhan yang layak disembah melainkan Allah s.w.t dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.

Dan saya beriman:
Beriman kepada Allah s.w.t
Beriman kepada Malaikat
Beriman kepada Rasul
Beriman kepada kitab
Beriman kepada Qada' dan Qadar
Beriman kepada Hari Kiamat

Dan saya mengakui wujudnya makhluk Allah selain daripada manusia. Saya akui dan percaya wujudnya jin dan syaitan. Cuma mereka berada di dunia yang berbeza. Luas dan jauh daripada fitrah manusia untuk melihat kewujudannya.

Dan ingatlah, tidak Allah menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadah kepadaKu
Surah Adz-Dzaariyaat ayat 56

kepercayaan dan kefahaman Iman hanyalah berlandaskan Allah semata2. Tiada mereka yang layak disembah selian Allah. Tiada mereka yang layak meng'grading' iman seseorang selain Allah. Dan tiada siapa yang layak diminta pertolongan selain Allah.

61. Dan ingatlah peristiwa tatkala Kami berfirman kepada malaikat: "sujudlah kamu kepada Adam", maka mereka sujudlah melainkan iblis; ia berkata "Patutkah aku sujud kepada makhluk yang engkau jadikan daripada tanah?"

62. Ia berkata lagi :Khabarkanlah kepadaku, inikah orangnya yang Engkau muliakan mengatasiku? Jika engkau memberi tempoh kepadaku hingga hari kiamat, tentulah aku akan memancing dan menyesatkan zuriat keturunannya, kecuali sedikit (di antara mereka)"

63. Allah berfirman (kepada Iblis); "pergilah engkau (lakukan rancanganmu)! kemudian siapa antara mereka yang menurutimu, maka sesungguhnya neraka Jahannamlah balasan kamu semua, sebagai balasan yang cukup"

Surah Al-Israa' ayat 61-63

Dan akhirnya, kembalilah kita kepada Allah. Sesusah mana kehidupan kita, Seperit mana perjalanan hidup kita, Sekuat mana cabaran dan rintangan kita, Selemah mana iman kita, Sekecil mana pengorbanan kita, seindah mana kemanisan hidup kita, sebesar mana nafsu amarah kita.. Semoga akhirnya kita kembali kepada Allah s.w.t semata2, tiada yang duanya...

Allah jualah yang memiliki segala yang ada di langit dan di bumi. Sesungguhnya Allah Dialah jua yang Maha Kaya, lagi sentiada dipuji
Surah Luqman ayat 26

"ya Allah, aku berlindung kepadaMu daripada syaitan yang direjam." amin..