Percaya Diri

Dengan nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani 

Salam.

Untuk membuat sesuatu perkara, harus dimulai dengan setiap satu langkah. Dalam maksud yang lain, suatu kerja tu takkan jadi selagi kita tak memulakan, walau dengan satu inci sekalipun. Masih tak faham? baiklah, macam ni, macam mana nak berjaya dapat A dalam exam blok  kalau satu lecture note pun tak baca lagi? Hah' kan dah faham kan? suka sangat nak suruh aku explain panjang2.

Mesti korang semua tahu kan, untuk memulakan langkah yang pertama sekali tu sangatlah susah. Harus berperang dengan perasaan, fikiran berserabut yang tak tahu nak mula dari mana, hidup menjadi semakin tak keruan bila harus memilih, sama ada nak mula sekarang ataupun tunggu masa yang betul2 tepat untuk bergerak.

Tak kisah la nak buat apa2 pun. Macam nak tunggu bila masa yang sesuai untuk bercerita masalah kita kat orang lain, apa pilihan yang kita buat ni tepat untuk hidup kita yang mendatang, pilihan A atau B yang lebih bagus, nak makan mana malam nanti, patut ke kita minta maaf dan memaafkan seseorang, sampai bila waktu kita harus menunggu sesuatu, dan macam2 lagi. Semua itu memerlukan penelitian, fikiran waras untuk menentukan, dan juga setiap langkah yang harus menapak bagi memulakan perhitungan. Dan setiap pilihan dan penentuan itu dimulakan dari dalam diri kita sendiri. Kepercayaan kepada diri sendiri.

Percaya pada diri memerlukan suatu tenaga dan aura yang sangat kuat. Selagi kita belum berupaya untuk melawan diri sendiri, selagi itu ia akan terus menghantui dan meninggalkan kita  jauh di belakang. Berapa Joule tenaga itu, anda yang tentukan sendiri.

Apabila semuanya bermula dengan mimpi, percaya kepada diri sendiri akan menjadikan ianya realiti.

Kalau semalam kau datang dengan harapan, tetapi hati menidakkan kehendak, hanya mata melihat dari jauh betapa minat dan impian kau itu lebur bersama angin malam yang membekukan . Takpa, sekurang2nya kau memulakan setapak langkah untuk berani mendekati.

Dan kalau hari ini, kau datang lagi dengan harapan, tetapi hati menidakkan kehendak, masih ada teman yang sekurang2nya memberikan kau sedikit semangat untuk terus berjuang. Biarlah 90minit seterusnya kau menunggu dan terus menunggu peluang yang datang, dengan rasa kerdil kau melangkah setapak demi setapak, hanya untuk 60 minit yang sangat sangat sangat berharga. Takpa, sekurang2nya kau memulakan beberapa langkah untuk berani mendekati. 

Dan semoga esok kau lebih berani melangkah, berjalan dan terus berlari. Tanpa menoleh lagi.