Bu Bidan Buyung Kurang Asam

Salam.

Ini masuk minggu ke tiga di Banyumas untuk Stase Obsgyn. Bala tentera penyelamat pun dah sampai untuk membantu mengurangkan jatah jaga kami di sini. Yup. Sudah tentu ada ada pros dan cons laa untuk setiap sesuatu tu kann.

Tapi sekarang ni, aku nak cerita sesuatu yang membuatkan tetiba gejala depression datang menjelma ke dalam diri ini. Walaupun penegakkan diagnosis masih belum pasti, sebab ia memerlukan sekurang-kurangnya 2 minggu dan masih belum memenuhi kriteria depression, tapi yaa bodoh amat. LOL

Aku orang yang moody, dan bila dah terlahir sifat marah dan nak emo tu, memang sebijik laa macam tanda-tanda PMS. Walaupun secara jujur aku tak pernah mengalaminya. Sebab itu, aku cuba untuk kontrol diri sendiri, perasaan diri sendiri supaya jangan too involved dengan suasana yang boleh merosakkan mood. Senang jer, selagi kau takde masalah dengan aku, selagi tu aku still boleh cool down dan buat lantak korang laa nak apa kan. Kena belajar berhati kering dan mengurangi kerja fungsi hati.

Kesah nya bermula begini.

Kononya seperti biasa, setiap kali akan ada waktu pergantian shift jaga, konon-konon kami (koas) pun akan memulakan operan, sama seperti perawat/bidan. Walaupun secara teori itu ialah memberikan dan menginformasikan pengganti seterusnya keadaan dan apa yang perlu di bua, tapi kalau dah namanya koas, operan apa pun aku tak jelas. Yang pasti, haa kau buat lah apa pun kau nak kalau jaga nanti. Lebih kurang camtu.

Dan kononnya untuk menunjukkan rasa hormat dan berterima kasih, sebelum pergi aku cakap laa kat mbak/ibu bidan. "Mbak, saya pulang dulu yaa. Ini teman saya yang ganti jaga". Tapi jawapan seperti "Mau pulang, pulang aja, Ga usah bilang-bilang!"dengan nada yang agak poyo dan tanpa senyum, aku hanya menganggap oh mungkin dia cuma nak bergurau, tanpa senyuman.

Namun apabila berlakunya kejadian di mana, aku bersama Yon (bukan nama sebenar) sedang berborak-borak di nurse station di VK (kamar bersalin) tanpa ada kerjaan yang jelas, sebab pasien pun takde yang perlu pengawasan, tetiba bu bidan tu cakap "Eh ngomong apa sih kalian? BRISIK!" (brisik: bising)  kami yang mula-mula menganggap oh nak gurau, tapi bila ayat terakhir itu keluar terasa macam WTF kan.

Dan lebih panas bila boleh pulak dia borak-borak dan gelak macam orang tak siuman kat situ. Kitorang terus blah cari pot lain.

Inilah suasana VK bila kosong, dan nurse station tempat kejadian berlaku. LOL

Dalam panas penuh amarah itu, aku pun pergi laa bangsal untuk follow up pasien. Tetiba dapat call dari IGD suruh datang buat admissi sebab ada pasien baru, aku pun pergi dengan langkah longlai. Nak pulak memang betul-betul lalu depan VK, tetiba bu bidan tadi panggil dengan gaya gedik Imran sedunia 'Mas masss, sepertinya tadi di VK IGD ada..." terus aku potong cakap dia "Saya tahu!" dengan meninggalkan jelingan panjang dan terus berlalu pergi. Dalam hati, puas!

Mati laa kau kalau jaga dengan dia lagi. Aku dah pasang niat dan siapkan dialog apa aku nak cakap nanti. Awas kau bu bidan buyung. Kau bersalin kat VK tu time aku still ada kat Banyumas ni, siaplah kau aku nak touche. Kau tak kasi, aku mintak izin dr Dradjad, SpOG. Siaplah kau!