Duit siapa ni?

$.. Dengan nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani ..$

Salam korang.

Duit siapa ni?? haha' cam pelik jer kan.. Tapi tu la realitinya. Bukan senang nak dapat durian runtuh. Alhamdulillah. Free je Allah nak bagi rezeki.

20 januari 2009:
Dah pokai. Duit JPA tak masuk lagi. Duit kat bank pun tinggal Rp43,353.67. Kedekut punye bank Niaga. Duit aku tinggal segitu pun die nak katok lagi bayar duit administrasi. Siot jer! =(

30 januari 2009:
alhamdulillah. penat ikat perut akhirnya berbalas jugak. Duit dah masuk. Berjuta2 jugak la. hihi' selesaikan apa2 yang patut dulu; bayar duit rumah, duit internet, hutang semua. Dan masa duit masuk ni jugaklah nak berjoli sakan. Dah fitrah.. nak buat camne kan..

4 februari 2009:

ada mutasi kredit rp1.5M kat dalam akaun. Duit siapa plak ni kan. Berbunga2 jiwa raga. Ingatkan mak ke abah ke yang masukkan duit. tp bila call diorng, kata takde plak. Haish~ camne plak ni.

18 februari 2009:
Ikhlas. dan kuatkan hati jugak nak pergi bank tanya duit siapa. Mbak Cantik tu cakap, aku ada kuarkan duit tapi duit tak keluar. Betul, memang ada. tapi tu tahun lepas. Dan juga, duit tu dah diganti balik. So, skg ni, ni bukan duit aku. KOT! Tapi mbak tu cakap takpe. Nnt die tanye orang atas. Aku cakap, ok jer.

21 februari 2009:
telefon mak. Sedih. Sebak jugak bile ckp yang aku dah report pasal duit tu. Tapi mak cakap, takpe la. jangan sedih2. Dah mmg bukan duit kita. Mana boleh ambil yang bukan hak. Tapi mana tahu kalau2 Allah mmg nak bagi kita. Mungkin bukan skg. Mungkin nanti. Mungkin bila orang tu dah dapat balik duit dia. Mungkin dia orang kaya. Mungkin nnt dia nak bagi aku duit. Mungkin sebab dia rasa terima kasih sgt2. Mungkin... Betul jugak. Memang niat aku nak pulangkan duit tu pun. Ikhlas. Aku taknak ambil yang bukan hak aku. So, aku kene betulkan niat ni balik. Thanx Ain atas nasihat. Semoga Allah merahmati!

6 mac 2009:
sampai skg Rp1.5M tu tak terusik kat bank. Tarik pun tak, tolak pun tak. Tanpa sangsi lagi, aku kuatkan jugak la niat nak pergi bank lagi. Tapi, mbak tu cakap. Memang betul tu duit aku. Aku ade kuarkan duit 1 februari 2008 tapi duit tu tak keluar. Data ada cakap. Dia cakap aku tak buat laporan pun pasal duit tu. Nasib baik diorng buat kemas kini akaun balik, dan pulangkan semula duit tu. Apa aku kata? Konfius!


Lihatlah bagaimana Kami lebihkan sebahagian dari mereka atas sebahagian yang lain, (dalam rezeki pemberian kami itu), dan sesungguhnya pemberian di akhirat lebih besar tingkatan-tingkatan perbezaannya dan lebih besar tambahan-tambahan kelebihannya.

Surah Al-Israa' : ayat 21

...............................................

1 februari 2008:
Mutasi debet - Rp1.5M
4 februari 2008:
Mutasi kredit - Rp1.5M

..............................................

4 februari 2009:
Mutasi kredit - Rp1.5M

One Response so far.

  1. وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا

    وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا


    Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.

    Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di sangka-sangka.

    Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya.

    Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya.

    Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi segala sesuatu.

    Surah At-Thalaq:
    partially 2nd verses and entire 3rd verses.


    =)