Tahun baru, azam lama.

Salam.

Alhamdulillah. Masih bernafas dengan sempurna di pagi tahun baru.

Perjalanan hidup yang semakin mencabar. Mengorak langkah satu persatu bagi memenuhi segala impian dan cita-cita. Sedar tak sedar, hampir 23 tahun aku melihat dunia, dan hampir 23 tahun berjuang berperang dengan segala macam semata2 keberlangsungan hidup sebenar.

Setiap orang ada impian. Dengan berbekalkan impian, kita maju mengharungi onak duri kehidupan. Dengan impian, setiap perjalanan dianggap bermakna.

Aku hidup dengan impian, dan azam. Sejak kecik lagi, memang impian dan cita2 yang menjadikan aku berusaha keras untuk hidup.

Bila masih sekolah rendah, aku memasang azam untuk dapat 5A, masuk sekolah berasrama, tinggal jauh daripada family, hidup berdikari, ada ramai kawan dan bebas memilih haluan hidup. Semua orang tahu kot, sekolah rendah, hingusan lagi. Apa yang kita tahu dengan masa depan? Ada rumah besar, kereta besar, hidup mewah, rumah ada swimming pool. Tapi aku tahu, yang aku perlu dapatkan 5A.

Bila dah dapat 5A, dapat masuk asrama penuh, dapat tinggal jauh daripada family, dapat hidup berdikari, dapat ramai kawan. Impian dan azam dah tercapai. Tapi untuk kehidupan seterusnya, aku masih memiliki azam dan impian yang lain. Nak belajar sungguh2 untuk PMR, nak dapat 8A, nak masuk kelas budak pandai.

Tapi tak semua impian dan azam kita tercapai. Sekuat mana kita berusaha, selagi masih belum rezeki, Allah maha Mengetahui. Kau tau bila 7A 1B rasa macam sangat bodoh? Bila terpaksa berusaha keras untuk buktikan yang kita sebenarnya tak layak pun nak dapat 1B tu. Takpe, aku cakap dalam hati, aku kena buktikan masa SPM nanti.

Belajar sebaik yang mungkin, faham sedalam yang mungkin, fokus. Azam nak dapat 10A, nak dapat scholarship, nak pergi oversea.

Kau tau, tu cerita 5 tahun yang dulu? Bila impian, azam dan cita2 mendorong kehidupan yang bermakna.

Sumpah! Aku rasa perjalanan hidup sekarang ni terasa amat kosong. Terpinga2 mencari arah tuju. Takda impian, azam mahupun cita2 yang harus dikejar. Tak rasa bersemangat untuk menghadapi hari esok. Kalau dulu kau rasa setiap hari menjalani rutin yang sama adalah impian, tapi sekarang menjalani rutin yang sama adalah kehilangan. Kehilangan erti sebenar kehidupan.

Kadang2 aku terfikir, apa makna sebenar kehidupan? Kita hidup dan akhirnya akan mati.

Urm.. masih belum terlambat (mungkin). Perjuangan hidup kan sampai penghujungnya. Selagi belum tamat, selagi itu impian akan terus ada. Cuma kita jer yang perlu tentukan, dan kejar!

Jangan mengeluh kenapa orang lain boleh berjaya, jangan mengeluh kenapa orang lain boleh bahagia, jangan mengeluh kenapa orang lain lebih semangat untuk hidup.

Yang harus kau buat sekarang ialah terus berjuang, buatlah apa yang ingin kau buat, cakaplah apa yang ingin kau cakap, ketawa dan menangis apa yang ingin kau gelak dan tangisi, luahkan apa yang kau pendam, kejarlah apa yang ingin kau kejar, nikmatilah anugerah yang kau miliki, berusahalah untuk sesuatu yang kau hajati - hari ini juga.

Sebab esok belum pasti.

Selamat tahun baru 2011

2 Responses so far.

  1. hafiz.. sgt tersentuh.. agree wit every single word,huks... sgt kosong kn jiwa kat sini.. xde arah tuju. dats y nk cari blik identity diri yg mybe blom hilang tp dh kian pudar dek kealpaan diri sendiri.

    Lau nk ckp sal study, bila dh nek 4th year, kena kejar remed itu n ini cz nk mengekal kan pointer yg tak sanggup d pandang tu, baru lah terhegeh2 nk insaf..

    sedih? yg teramat. tp hidup harus d teruskan.. moga tahun ini lbh baek dr thn thn thn sebelumnya buat kita suma. aminn!