JomJimba - Gua Cerme

Salam.

Disebabkan cuti panjang yang sangat berharga, selain menternak lemak dan memetik anggur di taman, kita juga haruslah keluar mencari pengalaman dan menikmati anugerah Tuhan yang tidak terhingga. Bukan senang sebenarnya untuk merajinkan diri keluar berjoli dikala duit di bank hanyalah setinggi sejengkal anak lipas peliharaan warga Dalangan.

Baiklah, sebelum kita melarutkan diri dengan intro yang sengal, adalah lebih afdal kita menerangkan dengan lebih lanjut tujuan post kita kali ni. Tujuan utamanya adalah untuk berkongsi pengalaman, dah selebihnya adalah untuk memberitahu dunia bahawa dengan budget yang sedikit, kita boleh berjoli, dan membuka pandangan dan persepsi diri kita, selain menjeleskan teman lain yang belum pergi. Ish, tak baik riak. Dosa.

Okay, destinasi kita yang pertama ialah Gua Cerme, Yogyakarta, Indonesia.

Bagi mereka yang malas nak meng-google, sedikit info daripada wikipedia mengatakan bahawa Gua Cerme terletak 20km selatan Yogyakarta di kabupaten GunungKidul. Untuk lebih jelas, kiranya macam kita nak pergi Parangtritis laa, tapi kena belok kiri instead of belok kanan yang nak pergi Depok. Okay, lebih kurang macam tu. Kalau tak jelas, pergi rajinkan diri tengok Google Maps.

Okay maaf, macam tak jumpa je kat GoogleMaps tu. Tak cukup canggih lagi. Takpe, kita teruskan.

Perjalanan yang mengambil masa kira2 satu jam daripada daerah Malioboro/Kraton menaiki motor. So, kalau dari Jakal, kira2 dalam sejam setengah laa campur lampu isyarat. Dan kalau tetiba tayar anda pancit ditengah jalan, kena tambah lagi setengah jam, itupun bergantung kepada ketangkasan abang mekanik membaiki tayar iteww.

Perjalanan ke Gua Cerme agak mencabar, walaupun jalannya agak maju sebab ber-tar, tetapi kehandalan anda mendaki gunung menggunakan motor bebek pasti membingitkan suasana. Berhati2 dan jangan terkejut apabila di tengah perjalanan, tetiba minyak dah sampai merah sebab motor anda sendiri boleh terkejut dengan ketinggian gunung yang harus didaki. Kalau anda beruntung, akan adalah beberapa orang budak comel yang akan memberikan semangat dan bertepuk tangan kalau anda berjaya menaiki gunung tersebut. -.- Fuhh fuhh. Jadi disarankan, naiklah scooter yang comel iteww.

Setibanya di atas bukit itu (ni bukit ke gunung wei??!), anda berhak menjerit 'Woooo, kematu bontot wei' sebab memang ianya suatu pengalaman yang menakjubkan untuk dikongsi.

Di sana, anda harus membayar parking motor Rp2.000/buah atau kereta Rp5.000/buah, wang masuk Rp2.000/orang, pemandu acara Rp30.000/pemandu (kami ber-6, jadi kongsi Rp5.000/orang), wang insurans Rp250/orang, head lamp/lampu picit Rp5.000/orang dan juga air minuman jika anda terlupa membawa air, ataupun kawan anda kedekut nak share air dan hanya membawa air mineral sebotol kecil sahaja. Maka, setiap rayuan adalah amat bermakna, sebab air mineral 1.5L berharga Rp7.000. Cis.

Gua Cerme sepanjang 1.5KM itu dijangka habis ditelusuri sekitar 1.5jam, kira2 0.1jam bagi setiap 100m. Tidak termasuk berehat nak berkelah dalam gua sambil minum air bawaan anda tadi dan juga mengambil gambar. Tetapi disebabkan kesemua 6 kami tidak memiliki kamera, maka perjalanan hanya mengabil masa lebih kurang 2jam sahaja. Kenapa? Jangan tanya.

Sepanjang perjalanan, anda dinasihatkan memakai kasut kerana jalannya yang berbatu, jangan memakai selipar mahupun sandle kalau anda-tak-tahan-sakit-pijak-batu-sikit-langgar-batu-sikit-dah-nangis punya orang. Diingatkan juga, perjalanan di Gua Cerme juga sangat menakjubkan sebab anda kena menelusuri air/sungai yang memang gerenti akan basah lencun, apatah lagi yang jenis jakun konon2 berenang la, terapung la, selam la dalam tu walaupun air parat lutut jer.. dan jalan itik. Maka, jangan ngada2 nak bawak wallet/handphone.

Permandangan di dalam Gua Cerme memang best, semangat giler la semua orang eh gelap giler laa, bau kemenyan laa, wahh lawa giler la batu ni, ohh tu tempat walisongo bertapa dulu, stalakti stalagmit segala, dan lagi best kalau ada kamera dan tangkap gambar. Sudien mana kamera kau? Aku buat souvenir kat Bali laa. Fine. Fine.

Selepas bertungkus lumus meredah sungai, jalan itik, jakun tengok kelawar, menjerit ayu bila terjatuh sambil beristighfar, menaiki jeram yang memang hebat giler siap buat Shiatsu segala, sampai la ke penghujung gua. Tapi jangan cepat happy, sebab anda perlu menaiki dan menuruni gunung untuk kembali ke tempat asal. Cobaan betul.

Pengalaman menakluk gua memang sangat menarik. Biarpun takde gambar, tapi ia akan tetap di hati. Wahh, nak cover sedih ke?

Jadi, dengan kos cuma Rp14.250/orang (+/- Rm6.00) anda boleh berjalan dan bersuka ria sambil menikmati ciptaan Tuhan. Kalau kawan anda baik, boleh la jimat Rp250 duit insurans dan Rp10.000 duit minyak sebab dia tolong bayarkan, atau kalau tak bernasib baik, kenalah beli handphone baru sebab anda terlupa nak simpan dan terbawak dan terjatuh dalam gua tu. Atau tayar anda pancit ditengah jalan dan tak jumpa kedai nak tampal kat mana, anda pergi ganti je tiub terus. Tapi kena la tambah Rp35.000 dalam budget. -.-

Okay. Jumpa lagi di pengalaman yang akan datang!