Oh Hati!

Salam

Tipu la kalau aku cakap, sengaja nak gagal dalam exam. Lagi tipu kalau cakap, lagi suka aku gagal daripada lulus dan masuk 1st wave koas. Tipu giler laa.

Semua orang dah buat yang terbaik. Cuma tahap terbaik tu yang berbeza. Ada yang terbaik belajar rajin2 pagi petang siang malam, ada yang terbaik sehari sebelum exam baru pulun nak study semua topik, ada jugak terbaik yang tak study pun, cuma ingat2 balik je masa doktor ajar waktu kelas dulu. Definisi terbaik tu yang berbeza.

Secara jujur, aku takut giler nak masuk koas. Nanti dah kena belajar sendiri, jumpa patient sendiri, buat anamnesis physical exam diagnosis sendiri, bagi ubat dan nasihat sendiri. Semuanya kena sendiri. Dan waktu tu, semua orang akan anggap kau dah patut buat sebaiknya. Sebaiknya? Nahhh, sebaiknya juga ada definisi berbeza.

Lulus 1st wave ke, 2nd wave ke, satu masa nanti, kau memang tak boleh lari daripada kenyataan. Kenyataan yang aku memikul satu tanggungjawab yang berat, dan sangat berat. Jadi konsep tak mengharapkan lulus exam dan masuk 1st wave sebenarnya tak wujud. Yang wujud hanyalah secukup mana kau bersedia menghadapi tentangan dan ujian masa depan yang semakin menggunung tinggi?

Jadi sekarang, bukan masanya untuk tunduk menanti peluang datang pada waktu yang sesuai, bukan menanti hati bersedia untuk diungkai, bukan meratapi mati tunggul akal fikiran, dan bukan menangisi nasib arus masa depan.

Yang ada hanyalah  kekuatan dan ketabahan hati seiringan dengan langkah tanpa henti.


Selamat berjaya doktor muda!

3 Responses so far.

  1. chill je sudien..masa abg aq kna ulang satu tahun [ko taulah UM punya exam sikit punya dasat kan?] dia punya prof ckp "x semestinya yang lulus dulu tuh akan jadi doktor yg lebih bagus dari awk"... pikir positif,prep kan diri dulu.aja aja

    p/s:ni takdelah sweet manakan?hahaha

  2. OMG.aq dh reti nk komen dah kat blog baru ko nih *buat tarian penyapu selama 10saaat*