Ryan's Well

  $.. Dengan nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani ..$
Salam...

Feel the flame forever burn,
Teaching lessons we must learn,
To bring us closer to the power of dream
-David Foster

Percaya tak? Seorang budak kecik, 6 tahun tapi mempunyai cita2 besar. Memastikan setiap manusia di dunia ni mempunyai hak untuk memdapatkan air bersih untuk hidup.
__________________________________

Dah lama nak habiskan baca buku ni. Chicken Soup for the Soul. Bila merasakan hidup ini sangat bosan dan memerlukan sokongan, aku teringat nak sambung balik baca buku ni yang dah hampir.. urm, 4 tahun tak habis lagi ni. (seriously 4 tahun! Gosh~ )
__________________________________

Menceritakan tentang Ryan, yang aku anggap macam Kimie (lebih suka maen game dan maen2 je kerja dia) tapi betapa hati besar dia telah mengubah hidup orang lain.

Masa kat sekolah, cikgu dia ada cerita tentang ramai budak2 di Africa yang macam mereka, tapi tak mampu nak beli mainan, makanan malah mendapatkan air yang bersih. Mereka memerlukan sekurang2nya $70 untuk buat perigi. Balik rumah jer, dia mintak mak abah dia duit $70 untuk membantu budak2 tadi tu. Tapi menganggap Ryan masih kecil dan innocent, diorang pun buat tak tau la. Esoknya, balik je dari sekolah, Ryan dengan muka sedih cakap yang diorang tak dapat nak bantu budak2 ni Africa ni dapatkan air yang bersih untuk makan, minum.

Dengan nekad yang tinggi, Ryan berusaha kuat untuk mendapatkan $70 tu jugak. Dengan sokongan dan bantuan mak abah dia, badan2 NGO yang lain, dia berjaya mendapatkan dana yang cukup tuk bina perigi tu bagi budak2 kat Africa tadi. (ok, ni gaya mcm malas dah nak pikir ayat nak taip) haha'

OK. Tu mungkin sebagai cerita jer. Semua orang boleh cerita benda yang menarik untuk motivasi orang lain. Jadi, dengan tak percayanya, aku pun apa lagi, meng'google' la pasal Ryan's Well ni. Memang wujud pun cerita ni dan Ryan's foundation untuk membantu mereka2 yang memerlukan.

Fuyoo~ Hebat kan dia? So sudien, kau tu bila lagi? Ni suruh belajar pun malas. Ingat, Ryan masa tu baru 6 tahun ok! Haish~

One Response so far.

  1. gila lar.. iz lagi lar tak pnah sentuh buku tu.. huhu.. tu lagi hampeh kan.. hehe... :)